Εξερευνώντας τα μονοπάτια της Ελλάδας: Πεζοπορία σε δύο φαράγγια στον Ν. Ρεθύμνης (Pics)

Γιώργος Ζαχαράκης   11:15 12-05-2021

Η αφετηρία μας είναι το χωριό Μούντρο ς(υψόμετρο 290 μέτρα),το οποίο είναι παραδοσιακός οικισμός. Ακολουθούμε την διαδρομή Ρέθυμνο-Ατσιπόπουλο-Γωνιά-Ρούστικα και μετά από 2χλμ νότια βρισκόμαστε στο χωριό Μούντρος.

Αφού κάνουμε την βόλτα για να δούμε τα υπέροχα απομεινάρια της Ενετοκρατίας, με κρήνες, με θυρώματα(του 1611), σοκάκια με στοές, θα βρεθούμε στην κεντρική εκκλησία του χωριού τον Αγ.Νικόλαο. Ακριβώς από την γωνία του ιερού, ξεκινάει από στενό δρομάκι και κατηφορίζει το πετρόκτιστο μονοπάτι που είναι κομμάτι του Ευρωπαϊκού μονοπατιού Ε4. Μετά από 200 μέτρα κάνουμε αριστερά και προχωράμε για να μπούμε στο πρώτο φαράγγι του 'Βελονάδω'. Είμαστε λίγο ψηλότερα από την κοίτη του φαραγγιού και στο αριστερό πρανές όπως προχωράμε.

Βλέπουμε το ωραίο άνοιγμα του φαραγγιού που είναι καταπράσινο από πλατάνια και πικροδάφνες. Προχωράμε και χάνουμε ύψος και βρισκόμαστε στην κοίτη του με το τρεχούμενο νερό. Το μονοπάτι μας οδηγεί και κόβουμε το ρέμα δεξιά, προχωράμε και πάλι αριστερά και ξαναβρισκόμαστε στην αριστερή πλευρά. Ανεβαίνουμε λίγο και περνάμε παράλληλα με το φαράγγι από βράχινο πέρασμα (σάρα, εύκολη και βατή) και στην συνέχεια ξαναβρισκόμαστε στην κοίτη του. Προχωράμε στο καταπράσινο τοπίο με το τρεχούμενο νερό δίπλα μας. Θα κόψουμε την κοίτη δύο φορές δεξιά και δύο φορές αριστερά και θα προχωρήσουμε προς την έξοδό του. Θα συναντήσουμε χωματόδρομο και θα προχωρήσουμε ευθεία μπροστά και θα φθάσουμε στον κεντρικό ασφάλτινο δρόμο κάτω από το χωριό Βελονάδω.

Στην συνέχεια θα κάνουμε δεξιά και θα περπατήσουμε πάνω στην άσφαλτο για 1500 μέτρα για να φθάσουμε στο σημείο που θα ξεκινήσουμε το δεύτερο φαράγγι.Αριστερά μας στην πλαγιά βρίσκεται το χωριό Βιλανδρέδο και εμείς στον χωματόδρομο που είναι στα δεξιά μας μπαίνουμε σ' αυτόν. Μπροστά μας είναι πολύ μεγάλες βελανιδιές και προχωράμε για 200 μέτρα. Στο αριστερό μας χέρι θα δούμε μεταλλικό στύλο του Ευρωπαικού μονοπατιού Ε4 (υπάρχει και ξύλινη πινακίδα) και θα κάνουμε αριστερά. Στα αριστερά μας είναι μικρό ρυάκι το οποίο συναντάει πιο κάτω στο κεντρικό φαράγγι. Προχωράμε για λίγο και συναντάμε και άλλο ρυάκι το οποίο κόβουμε κάθετα και περνάμε απέναντι σε μονοπάτι μέσα σε πρίνους.

Προχωράμε και βρισκόμαστε σε ξέφωτο, κατηφορίζουμε λίγο και συναντάμε άλλο ρυάκι και κάνουμε δεξιά για να μπούμε στο κεντρικό φαράγγι του 'Κάτω Πόρου ή Κολλητά'. Πορεία σε καταπράσινο τοπίο με πλατάνια, πικροδάφνες, πρίνους και τρεχούμενο νερό. Φυσικά έχουμε πέτρες στην κοίτη τις οποίες πατάμε για να περάσουμε. Θα κόψουμε το ρέμα πρώτα δεξιά, πιο κάτω αριστερά και πιο κάτω ξανά δεξιά για να βρεθούμε στην δεξιά πλευρά του φαραγγιού όπως προχωράμε σε ένα σπηλαιώδη κοίλωμα με γεωλογικούς σχηματισμούς. Συνεχίζουμε μέσα στην κοίτη από βράχινα περάσματα με μικρές λιμνούλες και περνάμε στην αριστερή πλευρά του φαραγγιού. Προχωράμε το μονοπάτι το οποίο μας πηγαίνει σε ένα άλλο σπήλαιο με θέα μέσα στο φαράγγι. Αφού απολαύσουμε την θέα κατεβαίνουμε το μονοπάτι και ξαναβρισκόμαστε μέσα στην κοίτη. Μπροστά μας είναι το πιο στενό πέρασμα του φαραγγιού, όπου οι δύο πλευρές του σχεδόν αγγίζουν στην κορυφή(σαν να κολλάνε και ίσως πήρε την ονομασία 'Κολλητά').

Μικρές συκιές κρέμονται από τα τοιχώματα και οι πανέμορφοι γεωλογικοί σχηματισμοί με τους τεράστιους βράχους που συναντάμε εδώ και το τρεχούμενο νερό, σου δίνουν μια ονειρεμένη εικόνα. Περνάμε το στενό σημείο και στην συνέχεια ένα στενό πέρασμα μεταξύ δύο βράχων και προχωράμε σε πανέμορφο φυσικό τοπίο με βράχινα περάσματα. Προχωράμε και θα οδηγηθούμε στην αριστερή πλευρά του φαραγγιού σε ένα πλάτεμα. Εδώ τελειώνει η πορεία μας μέσα στο φαράγγι. Ανοίγουμε μία συρμάτινη πόρτα(την ξανακλείνουμε) και βρισκόμαστε σε χωματόδρομο. Εδώ υπάρχει ξύλινη ενημερωτική πινακίδα για την περιοχή. Προχωράμε αριστερά τον χωματόδρομο για 400 μέτρα. Συναντάμε κάθετα ένα άλλο χωματόδρομο και πάμε 20 μέτρα αριστερά του. Στο δεξί μας χέρι ξεκινάει πετρόκτιστο ανηφορικό μονοπάτι που πνίγεται στο πράσινο. Το περπατάμε και μας οδηγεί στην πάνω μεριά του χωριού Κάτω Πόρος. Μπαίνουμε στο χωριό και φθάνουμε στην εκκλησία της Παναγίας(υψόμετρο 250 μέτρα).

Στην συνέχεια προχωράμε πάνω στον δρόμο(άσφαλτος) με βόρεια κατεύθυνση για 250 μέτρα. Στο δεξί μας χέρι ξεκινάει μονοπάτι στο οποίο μπαίνουμε και με πανοραμική θέα στην περιοχή προχωράμε σε καταπράσινο τοπίο και φθάνουμε στην τοποθεσία 'Λαμαριανά' λίγο πριν την Αργυρούπολη. Εδώ το μέρος είναι πανέμορφο. Εδώ βρίσκονται η εκκλησία των Πέντε Παρθένων, οι Ρωμαϊκοί λαξευτοί τάφοι, μία πηγή κάτω από ένα τεράστιο πλάτανο μνημείο της φύσης. Στην συνέχεια ανηφορίζουμε το φαρδύ πετρόκτιστο μονοπάτι το οποίο μας βγάζει στον κεντρικό δρόμο της Αργυρούπολης. Κάνουμε δεξιά και λίγο πιο κάτω αριστερά και φθάνουμε στις πηγές της Αργυρούπολης όπου είναι και το σπήλαιο της Αγ.Δύναμης με την πηγή μέσα σ' αυτό. Εδώ υπάρχουν και οι ταβέρνες με τα τοπικά εδέσματα. Εδώ τερματίζει η πανέμορφη και ενδιαφέρουσα πεζοπορία μας.

Ω.Π. 5-5:30 (εκτός τις στάσεις)

Βαθμός Δυσκολίας: 1(στα βράχινα περάσματα 1+)