Γιώργος Ζαχαράκης   21:05 17-04-2023

Ένα πανέμορφο φαράγγι από τα πάρα πολλά που υπάρχουν στο νησί της Κρήτης και ιδιαίτερα στην περιοχή των Σφακίων, θα περιγράψουμε στο σημερινό μας άρθρο.

Βρισκόμαστε στην ανατολική μεριά του χωριού Καλλικράτης Σφακίων. Εδώ μπορούμε να φθάσουμε από ασφαλτοστρωμένο δρόμο από το οροπέδιο Ασκύφου ή από την Αργυρούπολη. Επίσης αν επιλέξουμε πιο extreme οδήγηση, υπάρχει ο ανηφορικός ασφαλτοστρωμένος δρόμος με τις πάρα πολλές στροφές, από το χωριό Πατσιανός. Έξω από την ανατολική πλευρά του χωριού Καλλικράτης,(ακριβώς εκεί που συνδέονται οι δρόμοι από Αργυρούπολη και Πατσιανού),αρχίζει η πορεία μας(υψόμ.730μ). Ακολουθούμε τον δρόμο(Καλλικράτη-Πατσιανού) με κατεύθυνση βορρά-νότο. Αυτός ο δρόμος στην συνέχειά τουδιέρχεται παράλληλα με το φαράγγι από ψηλότερο επίπεδο.

Πεζοπορία στο Φαράγγι Καλλικράτη, στη Νοτιοανατολική Περιοχή των Λευκών Ορέων (Pics)  runbeat.gr

Προχωράμε στην άσφαλτο και στα 500 μ θα περάσουμε δίπλα από ταβέρνα. Συνεχίζουμε και στο 1 χλμ θα περάσουμε δίπλα από κατάστημα με φαρμακευτικά βότανα της περιοχής και γενικά της Κρήτης. Λίγο πιο πέρα θα δούμε στα δεξιά μας πάνω σε μικρό ύψωμα το εκκλησάκι του Αγ.Πνεύματος. Προχωράμε πάνω στην άσφαλτο(όπως είπαμε είναι ο δρόμος που κατεβαίνει στο χωριό Πατσιανός) και μπροστά μας βλέπουμε την αρχή του ανοίγματος του φαραγγιού.Τα σφεντάμια κυριαρχούν κατά την πορεία μας. Συνεχίζουμε περίπου 1χλμ ακόμα και στα δεξιά μας θα δούμε το πετρόκτιστο μονοπάτι που μπαίνει στην κοίτη του φαραγγιού. Εδώ υπάρχει και στύλος του Ε4 γιατί το μονοπάτι που διέρχεται το φαράγγι είναι μέρος του Ευρωπαϊκού μονοπατιού Ε4.Το φαράγγι όπως και τα άλλα παράλληλα φαράγγια, συνδέει τα ορεινά χωριά (με τους βοσκότοπους), με τα πεδινά χωριά της πεδιάδας του Φραγκοκάστελου.

Προχωράμε το πετρόκτιστο μονοπάτι μέσα από σφεντάμια και πλατάνια. Είναι εμφανέστατο και σε όλη την διαδρομή του, είμαστε πότε στην αριστερή πλευρά, πότε στην δεξιά. Λάθος δεν κάνουμε. Είναι πολύ εμφανές, φαρδύ σε πολλά σημεία, μέσα από βλάστηση. Περνάμε στην συνέχεια από στενά τοιχώματα. Χάνουμε ομαλά ύψος και τα σφεντάμια, οι αγκαραθιές, οι λυγαριές, οι πικροδάφνες και θαμνώδη κυριαρχούν στο πέρασμά μας.

Στην συνέχεια το φαράγγι κάνει ένα μεγάλο άνοιγμα και βλέπουμε στο βάθος το νότιο Κρητικό πέλαγος. Τα τοιχώματα δεξιά και αριστερά επιβλητικά. Περνάμε μικρή σάρα με χιλιάδες αγκαραθιές δεξιά και αριστερά μας. Συνεχίζουμε στο φαρδύ αυτό άνοιγμα με φανταστική θέα προς το νότιο Κρητικό και περνάμε διαδοχικές σάρες αλλά το μονοπάτι πάνω σ' αυτές είναι ευδιάκριτο.

Ο ορίζοντας προς την θάλασσα αρχίζει να γίνεται μεγαλύτερος. Βρισκόμαστε στην αριστερή πλευρά πιο ψηλά από την κοίτη και κατεβαίνουμε την τελευταία σάρα. Περνάμε την κοίτη βγαίνουμε στην δεξιά πλευρά και προχωράμε. Λίγο παρακάτω θα δούμε στα αριστερά μας τον άσφαλτοστρωμένο δρόμο που έρχεται από τον Καλλικράτη στον Πατσιανό. Είναι αυτός που στο ξεκίνημα τον περπατήσαμε. Είμαστε στην δεξιά πλευρά όπως κατεβαίνουμε και μπαίνουμε στην κοίτη και περνάμε λίγο ανηφορικά απέναντι στην αριστερή πλευρά και φθάνουμε στον δρόμο. Προχωράμε λίγο παρακάτω και βρισκόμαστε μεταξύ του χωριού Καψοδάσος και Πατσιανού (υψόμ.100μ) όπου τερματίζουμε την ωραία πορεία μας στο φαράγγι του Καλλικράτη.