Στοχοπροσήλωση και επανένταξη στην ενεργό δράση

 Γιάννης Δρυμωνάκος   2021-03-01 16:05  

Στοχοπροσήλωση και επανένταξη στην ενεργό δράση


Όλοι οι αθλητές διανύσαμε μία πολύ δύσκολη περίοδο. Μία περίοδο που μας πήγε αρκετά πίσω στους στόχους που είχαμε θέσει. Αυτή όμως είναι η πιο κρίσιμη στιγμή για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε σώμα και πνεύμα στα κατάλληλα επίπεδα για τους αγώνες που θα έρθουν.

Οι περισσότεροι στον αθλητισμό έχουμε μάθει από μικρή ηλικία να μην ξεφεύγουμε από αυτό που έχουμε αποφασίσει να πετύχουμε και όσο κι αν μας πήγε πίσω η όλη κατάσταση -γιατί όλοι παρεκκλίναμε έστω και λίγο- τώρα μπορούμε να επανέλθουμε σιγά σιγά στην καθημερινότητά μας.

Νιώθω πως η επανένταξη στην κανονικότητα είναι κοντά. Τώρα είναι η στιγμή που ο κάθε αθλούμενος, είτε ερασιτέχνης είτε επαγγελματίας, πρέπει να αρχίσει να ανεβάζει τη δουλειά του και να βλέπει το μακρινό στόχο να βρίσκεται ακόμα πιο κοντά. Τώρα είναι η στιγμή που πρέπει να μπουστάρει τον εαυτό του, τόσο σωματικά όσο και ψυχικά, γιατί σε λίγο διάστημα θα πρέπει να δώσει το 100% των δυνατοτήτων του.

Είναι καλό να προσαρμοστούμε στη λογική της αποφυγής της απογοήτευσης αν δούμε επιδόσεις που μπορεί να ήταν διαφορετικές απ' αυτές που είχαμε στο μυαλό μας. Είναι λογικό να συμβεί, έπειτα από ένα μεγάλο διάστημα αποχής, όμως, όσο πιο καλά προσαρμόσουμε το μυαλό μας, τόσο πιο εύκολος θα μας φανεί και ο επόμενος αγώνας-στόχος.

Παρακάτω θα εστιάσουμε στην κολύμβηση και σε κάποια μικρά και βασικά πράγματα που πρέπει να γίνουν από τον κάθε ερασιτέχνη ή master αθλητή για την ομαλή επανένταξη στις προπονήσεις. Όμως, μη ξεχνάμε πως τα παραπάνω ισχύουν για τον κάθε τύπο άσκησης και αντικατοπτρίζονται σε όλους τους αθλητές.

Άνοιξαν οι πισίνες, τυχεροί αυτοί που έχουν βγάλει δελτία αθλητή και τηρούν όλες τις προϋποθέσεις για να μπουν στην πισίνα. Όπου προϋποθέσεις, αναφερόμαστε στα αρνητικά τεστ COVID-19 και το γεγονός πως όλοι θα πρέπει να είναι άνω των 15 ετών, όπως αναφέρουν οι οδηγίες.

Είναι τυχεροί εκείνοι που βουτούν στις πισίνες γιατί διανύουμε μία από τις πιο κρύες περιόδους στη χώρα μας. Από την άλλη αυτοί που δεν έχουν ακόμα δελτίο, αναγκαστικά θα πρέπει να προπονούνται στη θάλασσα μέχρι να αλλάξει αυτή η κατάσταση.

Θα αναφερθούμε στην αρχική προσαρμογή που πρέπει να κάνει το σώμα μας τόσο στη θάλασσα όσο και στην πισίνα. Είναι μία περίοδος αναπροσαρμογής και είναι καλό να μπορέσουμε να εστιάσουμε πρώτα στο αερόβιο κομμάτι και έπειτα στη δύναμη.

Για την προπόνηση στη θάλασσα, για να ανεβάσουμε την αερόβια ικανότητα η 30λεπτη προπόνησή μας θα πρέπει να συνδυάζεται από δίλεπτα στο 40-50% των δυνατοτήτων μας και έπειτα 3-4 λεπτά στο 80%. Αυτά τα κομμάτια με εναλλαγές και το ανάλογο διάλλειμα κατά τη διάρκεια του συνόλου της προπόνησής μας. Μη ξεχνάμε πως ένα καλό ζέσταμα είναι ιδιαίτερα σημαντικό.  

Για την πισίνα, αρχίζω επαφή με το νερό, αρκετές ασκήσεις τεχνικού χαρακτήρα ούτως ώστε να σπρώχνουμε σωστά το νερό όταν βρίσκεται το χέρι μέσα και γίνεται η προώθηση. Επίσης μικρά κομμάτια αερόβιας προπόνησης με αρκετά κομμάτια υποξικά που θα μας βοηθήσουν χωρίς να χαλάει την τεχνική μας. Ενδιάμεσα χρησιμοποιούμε διαλλείματα ούτως ώστε να αυξηθεί η αερόβια ικανότητά μας.

Εμείς οι κολυμβητές δουλεύουμε με υποξία και δε χρειάζεται να ανεβούμε σε υψόμετρο ούτως ώστε να φτιάξουμε το αερόβιο κομμάτι μας. Όσον αφορά την τεχνική μας, 2 μικρά σετ στο 60-70% και κάποια υποξικά κομμάτια 25 μέτρα με 1 ή καμία αναπνοή και πάντα με διαλείμματα ανάμεσα στα παραπάνω.

Αυτά είναι τα σκέλη που είναι καλό να προσέξει κάποιος σε πρώτη φάση, είτε γυρνάμε από διακοπές, είτε στην προκειμένη περίπτωση από την πανδημία λόγω της μεγάλης αποχής. Είναι σημαντική η επανένταξη, όμως αυτοί που θα αποδώσουν καλύτερα είναι εκείνοι που θα είναι πιο συγκεντρωμένοι και βλέπουν το στόχο τους όσο πιο κοντά γίνεται.

Μικρά μίτινγκ με περιορισμένα άτομα θα αρχίσουμε να βλέπουμε από Ιούνιο και είναι φυσιολογικό τότε να ξαναδούμε το στόχο μας να ενεργοποιείται. Είναι σημαντικό να δούμε πως είναι κοντά ούτως ώστε να καταφέρουν να μειώσουμε την... απόκλιση όπως γινόταν και πριν την πανδημία.

Έχει να κάνει με το πόσο ο κάθε άνθρωπος είναι δυνατός στο μυαλό του ακόμα κι αν ο στόχος δεν είναι το επόμενο σαββατοκύριακο. Σ' αυτή τη φάση είναι περισσότερο θέμα μυαλού και λιγότερο θέμα ταλέντου. Αυτός που θα συμβιβάσει το μυαλό του αναφορικά με τους στόχους του, θα είναι κι εκείνος που θα αποδώσει καλύτερα ακόμα κι από κάποιον που το χει περισσότερο.