Αχίλλεια Τενοντίτιδα: Συμπτώματα, Πρόληψη και Θεραπεία

 Runbeat Team   2020-12-31 12:34  

Αχίλλεια Τενοντίτιδα: Συμπτώματα, Πρόληψη και Θεραπεία


Ένας τραυματισμός μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την προπόνηση σας, ακόμη και την ψυχολογία σας. Γι’ αυτό οφείλετε να δίνετε ιδιαίτερη προσοχή σε τυχόν συμπτώματα που επιβραδύνουν ή κάνουν επίπονη την άσκηση σας, διότι ενδέχεται να ένας τραυματισμός να έχει σοβαρό αντίκτυπο στην υγεία σας.

Η αχίλλεια τενοντίτιδα είναι ένας σοβαρός τραυματισμός και εμφανίζεται όταν ο αχίλλειος τένοντας σας, (η μεγάλη λωρίδα ιστών που συνδέει τους μύες στο πίσω μέρος του ποδιού σας με το οστό της φτέρνας σας) δημιουργεί φλεγμονή ή ερεθισμό.

Ποια είναι τα συμπτώματα;

Τα συμπτώματα της αχίλλειας τενοντίτιδας αναπτύσσονται συχνά σταδιακά. Θα αισθανθείτε πόνο και δυσκαμψία στον αχίλλειο σας (πίσω μέρος του αστραγάλου σας), ειδικά όταν σηκωθείτε για πρώτη φορά από το κρεβάτι ή αφού καθίσετε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η φλεγμονή δημιουργείται συνήθως στο πιο στενό σημείο του τένοντα, ακριβώς πάνω από τη φτέρνα σας.

Ο πόνος ενδέχεται κατά την προθέρμανση να μειωθεί ή ακόμη και να εξαφανιστεί καθώς συνεχίζετε να τρέχετε. Όταν όμως θα σταματήσετε, ο πόνος επιστρέφει και σε μεγαλύτερη ένταση. Υπάρχει περίπτωση να ακούτε και ένα περίεργο ήχο όταν αγγίζετε το σημείο του πόνου.

Μπορεί επίσης να υπάρχει ένα ήπιο πρήξιμο ή ένα μικρό χτύπημα στον τένοντά σας. Το πρήξιμο εξαρτάται από το χρονικό διάστημα που θα αντιμετωπίζετε τα συμπτώματα. Επιπλέον υπάρχει πιθανότητα να παρατηρήσετε μια πύκνωση στον τένοντας σας, γνωστή ως αχίλλειος τενοντοπάθεια. 

Ποιες είναι οι αιτίες που το προκαλούν;

Όταν ασκείτε πολλή νευρικότητα στον αχίλλειο τένοντα σας με ταχύτητα, μπορεί να δημιουργηθεί φλεγμονή από μικροσκοπικά δάκρυα που εμφανίζονται κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας. Η αχίλλειος τενοντίτιδα είναι συχνά αποτέλεσμα υπερβολικής προπόνησης με την προπόνηση σε λόφο να είναι μια από τις αιτίες ου το προκαλούν.

Η ισοπέδωση της αψίδας του ποδιού σας μπορεί προκαλέσει αχίλλεια τενοντίτιδα λόγω του αυξημένου άγχους που ασκείται στον τένοντα όταν περπατάτε ή τρέχετε.

Επιπλέον διατρέχετε μεγαλύτερο κίνδυνο εάν είστε άκαμπτοι ή εάν τα πόδια σας κυλούν προς τα μέσα όταν τρέχετε. Μπορεί επίσης να προκληθεί από μια ξαφνική ή σκληρή συστολή της κνήμης, ενώ τρέχετε.

Ο υψηλότερος Δείκτης Μάζας Σώματος είναι ένας άλλος παράγοντας κινδύνου. Αλλαγές στα παπούτσια ή στην προπόνηση μπορεί επίσης να συμβάλει στην αύξηση του κινδύνου εμφάνισης της.

Πως προλαμβάνεται;

Η πρόληψη είναι το σημαντικότερο σημείο στην προπόνηση για οποιονδήποτε τραυματισμό. Αν είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και δεν πιέζετε το σώμα σας σε προπόνηση ταχύτητας ή προπόνηση σε λόφο έχετε μειώσει σε μεγάλο βαθμό την εμφάνιση τραυματισμού. 

Καλό θα ήταν να αποφεύγετε την σκληρή προπόνηση δύο μέρες συνεχόμενα. Μπορείτε να ενισχύσετε τους μύες της κνήμης σας με ασκήσεις όπως οι αυξήσεις των ποδιών.

Ειδικά αν φοράτε μινιμαλιστικό παπούτσι, προσπαθήστε να γυμνάστε τους εσωτερικούς μύες των ποδιών σας. Κάντε δραστηριότητες χαμηλού αντίκτυπου, όπως ποδηλασία και κολύμπι, στην προπόνησή σας. 

Εάν μόλις ξεκινήσατε με την προπόνησή σας, φροντίστε να τεντωθείτε μετά το τρέξιμο και ξεκινήστε αργά, αυξάνοντας τα συνολικά εβδομαδιαία χιλιόμετρα σας όχι περισσότερο από 10% ανά εβδομάδα.

Υπάρχει θεραπεία;

Χρησιμοποιήστε τη μέθοδο θεραπείας R.I.C.E. (Ξεκούραση, Πάγος, Συμπίεση, Ανύψωση των άκρων) όταν παρατηρήσετε για πρώτη φορά τον πόνο. 

Παρόλο που η ανάπαυση αποτελεί βασικό μέρος της θεραπείας της τενοντίτιδας, η παρατεταμένη αδράνεια μπορεί να προκαλέσει δυσκαμψία στις αρθρώσεις σας. Θα πρέπει να μειώσετε λίγες μέρες το τρέξιμο, αλλά βεβαιωθείτε ότι μετακινείτε τον τραυματισμένο αστράγαλο σε όλο το εύρος κίνησης και εκτελείτε απαλά τεντώματα σε κνήμη και αστράγαλο για να διατηρήσετε την ευελιξία.

Είναι σημαντικό να αντιμετωπιστεί ο τραυματισμός, επειδή σε περίπτωση που ο τένοντας συνεχίσει να διατηρεί μικρά δάκρυα μέσω κίνησης, μπορεί να σπάσει υπό υπερβολικό άγχος.

Επιπλέον μπορείτε να χρησιμοποιείτε ειδικά μαξιλαράκια για να στηρίξετε τη φτέρνα σας, ή νάρθηκα για φθορά τη νύχτα. Η φυσική θεραπεία μπορεί επίσης να επιτρέψει στον τένοντα να επουλωθεί και να επιδιορθωθεί για μια περίοδο εβδομάδων.