Γιώργος Ζαχαράκης   18:12 20-01-2023

Ότι περπατήσει ο πεζοπόρος, ο ορειβάτης, στα Λευκά Όρη είναι θαυμάσιο. Μία από τις τόσες και τόσες διαδρομές στα Λευκά Όρη θα περιγράψουμε στο σημερινό μας κείμενο.

Αρχή μας το καταφύγιο Καλλέργη (υψόμ.1580μ).Προσέγγιση στο καταφύγιο από το γνωστό οροπέδιο Ομαλού, με χωματόδρομο (4,5 χλμ, πηγαίνει αμάξι), ή από μονοπάτι (θα το περιγράψουμε σε άλλη πορεία) που ξεκινάει ακριβώς από το Ξυλόσκαλο (την είσοδο του φαραγγιού της Σαμαριάς).

Από τον προαύλιο χώρο του καταφυγίου αφού απολαύσουμε την καταπληκτική θέα προς τις κορυφές και όλο το φαράγγι της Σαμαριάς, φεύγουμε ανατολικά μέσα στο χωματόδρομο. Προχωράμε όπως πηγαίνει ο χωματόδρομος μέσα στον ορεινό όγκο. Περνάμε την τοποθεσία «Παλιαρέ» και σε 3,5 χλμ (από το καταφύγιο) φθάνουμε σε χαρακτηριστικό πλάτεμα στην τοποθεσία «Ποριά» (υψόμ.1465μ).

Πεζοπορία στα Λευκά Όρη Χανίων από το καταφύγιο Καλλέργη έως την κορυφή «Μελινταού» (Pics) runbeat.gr

Στο δεξί μας χέρι όπως φθάνουμε θα δούμε και τρία πέτρινα κτίσματα. Εμείς προχωράμε αριστερά τον χωματόδρομο και στα 250 μέτρα φεύγει αριστερά χωματόδρομος τον οποίο αγνοούμε. Συνεχίζουμε ευθεία μπροστά και μετά από 800 μέτρα συναντάμε το μονοπάτι στο δεξί μας χέρι.Εδώ το υψόμετρο είναι 1540 μέτρα. Υπάρχει σήμανση με μεταλλικούς στύλους και σήμανση και στους βράχους, μέχρι την κορυφή «Μελινταού». Το μονοπάτι είναι εμφανέστατο και με προσανατολισμό του πεζοπόρου δεν υπάρχει πρόβλημα.

Ο καιρός να είναι καλός να θαυμάζουμε την ωραία θέα από ψηλά και όλα θα πηγαίνουν καλά. Μπαίνουμε στο μονοπάτι και αρχίζουμε αμέσως να ανηφορίζουμε και στα 1640 μέτρα πηγαίνουμε προς αριστερά όπως ανεβαίνουμε. Δεν κάνουμε λάθος διότι το ίδιο το μονοπάτι όπως είπαμε είναι εμφανές. Περνάμε σε μικρή λαγκαδούλα μέσα και ανηφορίζουμε ευθεία μπροστά. Στα 1770 μέτρα θα περάσουμε μέσα από θαμνώδη βλάστηση και θα φθάσουμε στα 1860 μέτρα όπου κάνουμε δεξιά και τραβερσάρουμε ανηφορίζοντας και φθάνουμε στα 1940 μέτρα στο διάσελο πάνω. Εδώ βλέπουμε στα δεξιά μας όλο το άνοιγμα του φαραγγιού της Σαμαριάς κατάφυτο από πεύκα. Συνεχίζουμε ευθεία μπροστά ανατολικά, πάνω στη ράχη και το μονοπάτι περνάει κάτω από την κορυφή «Μελινταού».Μόλις φθάσουμε στο ύψος της, την βλέπουμε στα αριστερά μας, κάνουμε μια παράκαμψη και φθάνουμε στην κορυφή «Μελινταού» (υψόμ.2133μ).

Είναι μία από τις περίπου 55 κορυφές που έχουν υψόμετρο πάνω από 2.000 μέτρα στα Λευκά Όρη. Το τοπίο είναι πεντακάθαρο, δεν έχουμε δένδρα να μας εμποδίζουν την ορατότητα, οπότε με τον χάρτη μας, το GPS και τον δικό μας προσανατολισμό δεν έχουμε πρόβλημα. Η θέα από εδώ πάνω είναι τέλεια. Όλο το βόρειο μέτωπο του νομού Χανίων, η πόλη, πάρα πολλές κορυφές των Λευκών Ορέων και φυσικά την ψηλότερη τις «Πάχνες» (υψόμ.2453μ), το φαράγγι της Σαμαριάς και τόσα άλλα μπροστά στα μάτια του πεζοπόρου. Αφού απολαύσουμε την θέα θα επιστρέψουμε προς τα πίσω από τα ίδια βήματα μέχρι το διάσελο που αναφέραμε όπως ερχόμασταν στα 1940 μέτρα. Φθάνουμε στο διάσελο και βλέπουμε το μονοπάτι που ήρθαμε από τα δεξιά μας. ΔΕΝ το παίρνουμε.

Από εδώ και κάτω μέχρι την τοποθεσία «Ποριά» θα κάνουμε ένα άλλο εντυπωσιακό μονοπάτι. Όπως βλέπουμε μπροστά και δυτικά προχωράμε στο άλλο μονοπάτι που είναι μπροστά μας και ευθεία. Αριστερά μας έχουμε πάντα το άνοιγμα του φαραγγιού της Σαμαριάς. Περνάμε πρώτα από την κορυφή «Μαύρη» (υψόμ.1940μ) και συνεχίζουμε για την επόμενη κορυφή την «Ψαρή» (υψόμ.1883μ). Η θέα προς όλα τα σημεία του ορίζοντα φανταστική. Αρχίζουμε τώρα σιγά να κατηφορίζουμε και στα 1850 μέτρα υψόμετρο το μονοπάτι πηγαίνει λοξά και δεξιά και κατεβαίνει πιο απότομα.

Στα δεξιά μας κάτω χαμηλά βλέπουμε και την τοποθεσία «Ποριά» που είχαμε περάσει στην οποία κατευθυνόμαστε. Το μονοπάτι τώρα κάνει αρκετές στροφές κατηφορικές και προχωράμε βλέποντας πάντα τον προορισμό μας. Φθάνουμε στα «Ποριά» και παίρνουμε τον ίδιο χωματόδρομο(τα 3,5 χλμ) και γυρνάμε στο καταφύγιο «Καλλέργη» γεμάτοι από εικόνες του βόρειου ορεινού όγκου των Λευκών Ορέων.