Εξερευνώντας τα μονοπάτια της Ελλάδας: Πεζοπορία στον Ν. Ρεθύμνης

Γιώργος Ζαχαράκης   20:15 03-03-2021

Η περιήγησή μας συνεχίζεται στην Κρήτη σε ένα μονοπάτι ανάμεσα στον Ψηλορείτη και τα Λευκά όρη. Με μία όμορφη διαδρομή κοντά στην πόλη του Ρεθύμνου. Πάνω στον κεντρικό άξονα από βορρά προς νότο (που οδηγεί από το Ρέθυμνο προς το Σπήλι), βρίσκεται το χωριό Αρμένοι. Λίγο πριν φθάσουμε στους Αρμένους (περίπου 1 χλμ), στα δεξιά μας και δίπλα στο δρόμο, βρίσκεται το Υστερομινωϊκό νεκροταφείο των Αρμένων. Μία νεκρόπολη με 231 τάφους, τύπου υπογείου λαξευτού θαλαμοειδή με διάδρομο. Η τοποθεσία ονομάζεται 'Πρινοκέφαλο' και οι τάφοι βρίσκονται μέσα σε δάσος από ήμερες βελανιδιές.

Αφού επισκεφθούμε τον χώρο, θα ξεκινήσουμε την πορεία μας από εδώ (υψόμετρο 360 μέτρα). Περνάμε με προσοχή στην απέναντι πλευρά του κεντρικού δρόμου και κοιτάζοντας μπροστά ανατολικά υψώνεται το βουνό 'Βρύσινας'. Ακολουθούμε τον δρόμο ο οποίος μας οδηγεί λίγο πρίν την κορυφή και τερματίζει(υψόμετρο 720 μέτρα). Από εδώ εμφανέστατο μονοπάτι ανηφορίζει ακόμα λίγο και μας οδηγεί στην κορυφή του Βρύσινα (υψόμετρο 858 μέτρα). Όλη η πορεία μας μέχρι εδώ είναι πάνω στο Ευρωπαϊκό μονοπάτι Ε4. Η κορυφή του Βρύσινα υπήρξε λατρευτικός τόπος για τους Μινωίτες για αυτό ονομάζεται Ιερό κορυφής Βρύσινα. Εδώ πάνω βρίσκεται και η εκκλησία του Αγ.Πνεύματος. Η θέα φυσικά είναι ανεμπόδιστη προς όλα τα σημεία του ορίζοντα. Από ανατολικά ο Ψηλορείτης, από δυτικά τα Λευκά όρη, από βορρά όλη η πόλη του Ρεθύμνου και από νότια η ενδοχώρα του νομού.

Διευκρινιστικά για τυχόν λάθος, ξεκινώντας την πορεία μέχρι την κορυφή, θα συναντήσουμε πέντε(5) διακλαδώσεις. Στην πρώτη ,δεύτερη και τρίτη, κάνουμε ΔΕΞΙΑ, ενώ στην τέταρτη και πέμπτη κάνουμε ΑΡΙΣΤΕΡΑ.

Αφού θαυμάσουμε την θέα, κλείνουμε την πόρτα του περιφραγμένου χώρου της εκκλησίας και προχωρούμε ανατολικά σε μονοπάτι για περίπου 20' λεπτά. Στην συνέχεια κάνουμε αριστερά, αφήνοντας ένα αγροτόσπιτο-στάνη στο αριστερό μας χέρι (περνάμε από την κάτω του πλευρά) και με δυτική τώρα πορεία πάντα σε μονοπάτι κατηφορίζουμε για να συναντήσουμε τον χωματόδρομο που βλέπουμε μπροστά μας και χαμηλά. Περνάμε μέσα από συστάδα με τεράστιες βελανιδιές και κατηφορίζουμε πάλι από χωματόδρομο μέχρι το χωριό Καπεδιανά (υψόμετρο 370 μέτρα), το οποίο το βλέπουμε από πολύ πριν και έχουμε σωστό προσανατολισμό. Δεν μπαίνουμε στο χωριό, αλλά συνεχίζουμε δεξιά τον ίδιο δρόμο που είμαστε και βγαίνουμε στην ανατολική πλευρά του χωριού στο σημείο που είναι η εκκλησία της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος. Εδώ προχωράμε πάλι δεξιά τον χωματόδρομο, ο οποίος μας οδηγεί στον κεντρικό δρόμο που πηγαίνει στο χωριό Χρωμοναστήρι.

Εμείς συνεχίζουμε ΑΡΙΣΤΕΡΑ πάνω στην άσφαλτο και προχωράμε στην δεξιά πλευρά του δρόμου, όπου λίγο πιο κάτω μπροστά στα πόδια μας στην άκρη του δρόμου, βρίσκονται τα σκαλοπάτια που μας οδηγούν στο φαράγγι των Μύλων. Μία όαση συνεχόμενου πράσινου με καταπληκτικής ομορφιάς φυσικό περιβάλλον. Πήρε το όνομά του από τους περίπου 30 νερόμυλους που υπήρχαν σε λειτουργία μέχρι ακόμα το 1972, όπου οι δύο οικισμοί Πάνω και Κάτω Μύλοι έχουν εγκαταλειφθεί λόγω κατολισθήσεων. Η δημιουργία τους ανάγεται από την περίοδο της Ενετοκρατίας. Σήμερα υπάρχει μόνο ένας νερόμυλος αναστηλωμένος. Ο αδηφάγος χρόνος έχει αφήσει τα αποτυπώματά του πάνω και στα μυλόσπιτα και στους νερόμυλους. Ακόμα και έτσι υπάρχει ένα αρμονικό πάντρεμα του φυσικού τοπίου με την ανθρώπινη αρχιτεκτονική. Μετά το 1972 έχει δημιουργηθεί καινούργιος οικισμός, οι Νέοι Μύλοι, δυτικά πάνω από το φαράγγι.

Η πορεία μέσα στο φαράγγι γίνεται από εμφανέστατο μονοπάτι, το οποίο άλλοτε στην μια πλευρά, άλλοτε στην άλλη, άλλοτε στην κοίτη, οδηγεί τον πεζοπόρο χωρίς πρόβλημα προσανατολισμού.

Επαναφέρουμε την σκέψη μας στο σημείο που συναντήσαμε τα σκαλοπάτια για να μπούμε στο φαράγγι. Μόλις τα κατέβουμε συναντάμε την εκκλησία του Αγ.Αντωνίου. Πιό κάτω περνάμε ξύλινη γεφυρούλα και φθάνουμε στον οικισμό των Πάνω Μύλων. Εδώ έχει αναπαλαιωθεί παλιά κατοικία και έχει γίνει καφενείο-ταβέρνα για στάση. Προχωράμε και λίγο πιο κάτω θα συναντήσουμε την εκκλησία των Πέντε Παρθένων. Το μονοπάτι κατηφορίζει και θα δούμε στα δεξιά μας τον αναστηλωμένο νερόμυλο και στην συνέχεια αρκετούς νερόμυλους και τα πέτρινα κανάλια δίπλα στα πόδια μας. Θα κατέβουμε στον πυθμένα και από ξύλινη γέφυρα θα περάσουμε στην απέναντι πλευρά του φαραγγιού. Φυσικά η βλάστηση οργιάζει. Το μονοπάτι όπου χρειάζεται έχει και ξύλινες κουπαστές για προστασία. Στην συνέχεια θα περάσουμε μια τοξωτή πετρόκτιστη υδρορροή (όπου περνούσε το νερό για να φθάσει στον νερόμυλο) και θα φθάσουμε στους Κάτω Μύλους όπου θα περάσουμε πάλι κάτω από πετρόκτιστη υδρορροή και θα πάμε στην απέναντι πλευρά(την δεξιά), όπως κατεβαίνουμε, στο εκκλησάκι της Αγ. Παρασκευής. Συνεχίζουμε από την δεξιά πλευρά και μετά από λίγο θα περάσουμε ξύλινη γεφυρούλα για την αριστερή τώρα πλευρά του φαραγγιού.

Συνεχίζουμε το μονοπάτι περνάμε και τρίτη πέτρινη υδρορροή, ξανά ξύλινη γεφυρούλα και ξαναερχόμαστε στην δεξιά πλευρά του φαραγγιού. Προχωράμε και σε λίγο θα κατηφορίσουμε και θα φθάσουμε μέσα στην κοίτη του φαραγγιού. Στην συνέχεια η επόμενη ξύλινη γεφυρούλα θα μας οδηγήσει δεξιά στην έξοδό μας από το φαράγγι. Μπαίνουμε σε τσιμεντένιο ανηφορικό δρόμο και σε λίγο τερματίζουμε την πορεία μας μέσα στο 'Ξηρό Χωριό'(υψόμετρο 105 μέτρα).

Ώρες Πορείας: 5-5:30 (χωρίς τις απαραίτητες στάσεις)

Βαθμός Δυσκολίας: 1

Χιλιομετρική απόσταση: 14 χιλιόμετρα (από τα οποία τα 9χλμ είναι δρόμος)