Εξερευνώντας τα μονοπάτια της Ελλάδας: Πεζοπορία στο N. Αρκαδίας

Γιώργος Ζαχαράκης   15:02 04-07-2021

ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ-ΠΟΤΑΜΟΣ ΛΟΥΣΙΟΣ-Μ.ΦΙΛΟΣΟΦΟΥ-Μ.ΤΙΜ.ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ-ΑΡΧ.ΓΟΡΤΥΝΑ

Αφετηρία μας η όμορφη και ιστορική Δημητσάνα. Έχει χαρακτηριστεί παραδοσιακός οικισμός και είναι πατρίδα του Γρηγορίου του Ε' και του Παλαιών Πατρών Γερμανού. Διαδραμάτισε σημαντικότατο ρόλο στην επανάσταση του Έθνους κατά της Οθωμανοκρατίας με το 'Δημοτσανίτικο μπαρούτι' που παρασκεύαζε και όχι μόνο.

Ξεκινάμε από την νοτιοανατολική έξοδο του χωριού(από τα τελευταία σπίτια). Είμαστε στην έξοδο πάνω στο δρόμο που πηγαίνει για την γειτονική Στεμνίτσα. Στα 100 μέτρα αφήνουμε τον κεντρικό δρόμο και κάνουμε δεξιά, πάλι πάνω σε δρόμο. Προχωράμε,περνάμε μπροστά από μία ξενοδοχειακή μονάδα,περνάμε το πάρκινγκ αυτοκινήτων και φθάνουμε στο υπαίθριο μουσείο υδροκίνησης (υψόμ.860μ). Εδώ με την δύναμη του νερού στους λεγόμενους ΄μπαρουτόμυλους΄ έφτιαχναν το μπαρούτι. Σ' αυτούς αναφερόταν ο Κολοκοτρώνης όταν έλεγε: 'Μπαρούτι έχομεν, έκαμνεν η Δημητσάνα'. Αξίζει η περιήγησή μας, που σε κάθε χώρο μας εξηγεί όλα τα στάδια κατασκευής ενός νερόμυλου η μιάς νεροτριβής. Μέσα από τον υπαίθριο χώρο του μουσείου αρχίζει πετρόκτιστο μονοπάτι (κατηφορικό) για την συνέχεια της πορείας μας (υπάρχει και σήμανση).

Προχωράμε μέσα σε καταπράσινο τοπίο σε πετρόκτιστο μονοπάτι και αρκετό νερό να περνάει από δίπλα μας. Περνάμε δίπλα από μικρή πετρόκτιστη γέφυρα και στην συνέχεια πάνω από μικρή ξύλινη γεφυρούλα και φθάνουμε σε αγροτικό δρόμο που έρχεται από το διπλανό χωριό Παλαιοχώρι. Περνάμε τον δρόμο κάθετα (η σήμανση μας καθοδηγεί).Συνεχίζουμε με κατηφορική πορεία μέσα από δενδρώδη βλάστηση και σε μονοπάτι, με το νερό να μας συντροφεύει και φθάνουμε σε πετρόκτιστη γέφυρα πάνω από τον ποταμό Λούσιο (υψόμ.540μ).

Όπως βλέπουμε την γέφυρα μπαίνουμε σ' αυτήν και περνάμε απέναντι στο δρόμο. Προχωράμε λίγο και στην συνέχεια κάνουμε αριστερά σε μονοπάτι. Υπάρχει σήμανση. Προχωράμε το μονοπάτι σε καταπράσινο τοπίο με τον ποταμό Λούσιο να είναι στα αριστερά μας. Μετά από λίγο θα βγούμε σε χωματόδρομο, θα περπατήσουμε λίγο και ξανά αριστερά πάλι σε μονοπάτι. Υπάρχει σήμανση. Το μονοπάτι θα μας οδηγήσει σε ψηλότερο σημείο όπου θα έχουμε θέα και προς τα πίσω μας, προς την Δημητσάνα. Συνεχίζουμε μέσα σε δενδρώδη βλάστηση και φθάνουμε στην μονή Φιλοσόφου (υψόμ.570μ).

Από την μονή έχουμε πανοραμική θέα στην καταπράσινη περιοχή του ποταμού Λούσιου. Μέσα από την αυλή της μονής κατεβαίνουμε το μονοπάτι για τον ποταμό Λούσιο και την συνέχιση της πορείας μας. Υπάρχουν διαμορφωμένα σκαλοπάτια τα οποία περνάμε και κατηφορίζουμε λίγο πιο κάτω. Βρισκόμαστε όπως προχωράμε στην δεξιά μεριά της χαράδρας του Λούσιου ποταμού. Θα συναντήσουμε διχάλα η οποία μας οδηγεί δεξιά πιο ψηλά σε απόκρημνο μέρος όπου βρίσκεται η παλιά μονή Φιλοσόφου. Κτίστηκε τον δέκατο αιώνα και λειτούργησε και σαν κρυφό σχολειό. Είναι σαν αετοφωλιά καρφωμένη στον απότομο και κατακόρυφο βράχο. Αφού την επισκεφθούμε επιστρέφουμε πίσω στο αρχικό μονοπάτι μας με προσοχή(υπάρχουν σκαλοπάτια και προστατευτικές σιδερένιες μπάρες).

Συνεχίζουμε κατηφορίζοντας για την κοίτη του ποταμού. Η σήμανση μας καθοδηγεί. Θα περάσουμε μικρή μεταλλική γέφυρα πάνω από τον ποταμό και θα βρεθούμε στην απέναντι πλαγιά (την αριστερή όπως προχωράμε).Θα ανηφορίσουμε στην συνέχεια, πάντα σε δενδρώδη βλάστηση και σε λίγο θα βγούμε σε ξέφωτο και θα προχωρήσουμε για να φθάσουμε στην μονή Αγ.Ιωάννου Προδρόμου (υψόμ.520μ). Είναι και αυτή καρφωμένη στον κατακόρυφο βράχο πραγματικά σαν αετοφωλιά και η οποία κτίστηκε τον δέκατο έκτο αιώνα.

Μετά την επίσκεψή μας, βγαίνουμε στον προαύλιο χώρο και προχωράμε το ίδιο μονοπάτι για λίγο προς τα πίσω. Στην συνέχεια κάνουμε αριστερά (η σήμανση πάντα υπάρχει) και κατηφορίζουμε προς τον ποταμό. Θα περάσουμε πάλι μεταλλική γέφυρα και θα προχωρήσουμε λίγο προς τα δεξιά μας για να δούμε παλιά νεροτριβή της μονής. Ξαναγυρίζουμε στο κεντρικό μονοπάτι το οποίο μας οδηγεί σε χωματόδρομο. Συνεχίζουμε τον χωματόδρομο, περνάμε από παλιά βυζαντινή εκκλησία του Αγ.Ανδρέα και φθάνουμε στην γέφυρα 'Κόκορη' (υψόμ.330μ).Στα δεξιά μας βρίσκεται ο αρχαιολογικός χώρος της Γόρτυνας με το Ασκληπιείο. Αφού τον επισκεφθούμε τερματίζουμε εδώ την πανέμορφη και καταπράσινη πορεία μας.

Ώρες πορείας: 5 (χωρίς τις στάσεις)