Η στοχευμένη βελτίωση και η ψυχική ετοιμότητα του δρομέα

 Μάνος Μαρκάκης   2021-02-18 19:14  

Η στοχευμένη βελτίωση και η ψυχική ετοιμότητα του δρομέα


Να βγεις έξω από το σπίτι σου για ένα απλό περπάτημα ή να ξεκινήσεις ένα χαλαρό τρέξιμο, είναι ίσως το βασικότερο βήμα για την δημιουργία στενότερης σχέσης με τον υπέροχο κόσμο του τρεξίματος. Πάντα λέμε βήμα-βήμα πλησιάζουμε το στόχο και πετυχαίνουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε. Σε κάποιους όμως ανθρώπους που η συνήθεια του τρεξίματος έχει μπει στη ζωή τους, αυτούς οι οποίοι αρχίζουν να βλέπουν βελτίωση στη φυσική τους κατάσταση και επιθυμούν ακόμα καλύτερα αποτελέσματα, αυτούς που σιγά - σιγά βάζουν κάποιους δρομικούς στόχους -ίσως συμμετοχή σε κάποιον αγώνα (όταν είναι εφικτό και μας το επιτρέψουν οι συνθήκες)- η προπόνησή τους πρέπει να γίνει πιο στοχευμένη.

Τι εννοούμε στοχευμένη προπόνηση

Εννοώντας στοχευμένη αναφερόμαστε στην προπόνηση που πρέπει να ορίσουμε αναφορικά με την παράμετρο που θέλουμε να βελτιωθούμε. Παράλληλα, στοχευμένο πρέπει να είναι και το είδος προπόνησης που θα ακολουθήσουμε προκειμένου να αποκομίσουμε τα ανάλογα οφέλη. Αυτό αφορά είτε ένα χαλαρό τρέξιμο (easy run) για κάποια χιλιόμετρα, είτε μία διαλλειματική προπόνηση, δηλαδή επαναλαμβανόμενη συγκεκριμένη απόσταση (κομμάτια), με συγκεκριμένο χρόνο ξεκούρασης ανάμεσα στα κομμάτια, είτε ένα πιο αργό συνεχόμενο τρέξιμο μεγαλύτερης απόστασης και χρόνου. Το λεγόμενο Long Run.

Κάθε ένα από αυτά τα είδη προπόνησης, αφορούν συγκεκριμένες παραμέτρους βελτίωσης που αναλύονται λεπτομερέστερα από την αρθρογραφία των ειδικών στο Runbeat.gr οποίοι μας χαρίζουν τα μυστικά της προπόνησης τους.

Καταγραφή προπόνησης και σωστή διατροφή

Για να κατακτηθεί ο μεγάλος στόχος (π.χ. η συμμετοχή σε έναν αγώνα) πρέπει να κατακτηθούν αρκετοί μικροί στόχοι (να είμαστε σωστά προετοιμασμένοι σωματικά και ψυχικά). Σωματικά αναφερθήκαμε παραπάνω στο ρόλο της στοχευμένης προπόνησης, η οποία αναλύεται καθημερινά από τους ειδικούς. Ωστόσο δεν είναι μόνο αυτό, καθώς πρέπει να "υπηρετηθούν" σωστά όσα αναγράφει το κάθε είδος προπόνησης. Εξίσου σημαντική είναι η καθημερινή καταγραφή όσον έχουμε πετύχει. Εκεί θα δούμε τη βελτίωσή μας, εκεί μπορεί και να αναπροσαρμόσουμε τους στόχους μας (είτε πιο χαμηλά, είτε πιο ψηλά).

Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει η καθημερινή μας διατροφή, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας. Δε χρειάζεται να κάνουμε υπερβολές, ενώ για να είμαστε απόλυτα συνεπείς ίσως θα πρέπει να ακολουθήσουμε και κάποιο πρόγραμμα από έναν ειδικό, ούτως ώστε να έχουμε τη σωστή αναπλήρωση όσων χάνουμε στην καθημερινή μας προπόνηση.

Η ψυχολογία παίζει σημαντικό ρόλο

Την ίδια στιγμή το ψυχικό κομμάτι είναι εκείνο που μας δίνει την ώθηση να προχωρήσουμε. Επιβάλλεται να μείνουμε πιστοί στο πλάνο προετοιμασίας που έχουμε θέσει, να μην κάνουμε υπερβολές, αλλά ούτε "εκπτώσεις". Το κάθε πλάνο προπόνησης "χτίζεται" με συγκεκριμένες βάσεις, γι' αυτό και το δικό σας πρόγραμμα επιβάλλεται να διατηρήσει τις βάσεις του μέχρι το τέλος. Κάποια μικρή παρέκκλιση μπορεί να μας στοιχήσει ακόμα και τη συμμετοχή μας στο μεγάλο στόχο. Γι' αυτό χρειάζεται προσοχή, επιμονή και υπομονή.

Έχοντας τόσο τη σωματική ετοιμότητα όσο και την ψυχική σε πλήρη αρμονία τότε είναι σίγουρο ότι ο αγώνας δε θα βγει μονάχα εις πέρας, αλλά θα αποτελέσει το εφαλτήριο για τον επόμενο αγώνα-στόχο που θα βάλουμε.